חדשות

מרכז מחקר משותף לישראל ואוסטרליה באפיגנטיקה של המטבוליזם וההזדקנות

המרכז ייפתח באיכילוב בשיתוף אוניברסיטת מונאש. יתמקדו בגורמים והמנגנונים הקשורים להפרעות מטבוליות כמו השמנה, סוכרת, יתר לחץ דם והזדקנות וכיצד למנוע אותם

בצילום : מימין פרופ' נפתלי שטרן, הנדבן סמי סגול, פרופסור רוני גמזו מנכ"ל איכילוב, פרופ' פול זימט מאוניברסיטת מונאש

בצילום : מימין פרופ' נפתלי שטרן, הנדבן סמי סגול, פרופסור רוני גמזו מנכ"ל איכילוב, פרופ' פול זימט מאוניברסיטת מונאש

המרכז הרפואי תל-אביב איכילוב הכריז אתמול (א') על תחילתו של שיתוף פעולה מחקרי חדש עם אוניברסיטת מונאש באוסטרליה באפיגנטיקה של מטבוליזם והזדקנות. המחקר יבוצע במסגרת מרכז שיוקם באיכילוב לשם כך וינוהל במשותף על-ידי פרופ' נפתלי שטרן מאיכילוב ופרופסור פול זימט מ"מונאש", מבכירי המומחים בעולם לסוכרת ונשיא הפדרציה הבינלאומית לסוכרת IDF. מרכז המחקר מוקם בתרומת משפחת הנדבנים סגול. הרעיון הוא שהמרכז יפרוש רשת מרכזי מחקר דומים במוסדות רפואה ואקדמיה לקידום נושאי המחקרים הנוגעים לשיפור איכות החיים ולמען אריכות החיים הבריאים.

פרופ' שטרן מסר כי המחקר המשותף עם האוסטרלים יתמקד בגורמים הקשורים להפרעות מטבוליות כהשמנה, סוכרת, יתר לחץ דם והזדקנות ואלו יוצרות את קשת השינויים ה"אפיגנטיים" המתרחשים ברקמות גוף האדם וכמו כן האם ניתן למנוע, לבלום או להפוך על פניהם את מגמת השינויים.

אפיגנטיקה עוסקת במנגנונים השונים שמשפיעים על גנים, בין היתר באמצעות שינויים כימיים שחלים במבנה החומר שמסביב לגן עצמו. שינויים אלה יכולים להיות מושרים על ידי הסביבה (תזונה, זיהום סביבתי, אורח חיים) - ובחלקם מתורגמים, במהלך החיים, למחלות כמו סוכרת, השמנה והאצת ההזדקנות. חלק מהשינויים האפיגנטיים מועברים מדור לדור. אחרים נרכשים במהלך החיים ועלולים להוות רקע להיווצרות מחלות מאוחר יותר בחיי אותו אדם.

מטרת המחקר שיתבצע במסגרת שיתוף הפעולה הישראלי-אוסטרלי יתמקד בגילוי שינויים אפיגנטיים בלתי מוכרים שחלים ברקמות שונות - בעיקר באלו שעשויים להחיש הזדקנות ותחלואה. החוקרים מבקשים לאתר אילו מבין השינויים הם הפיכים - ולחפש דרכים מעשיות ליישם את היכולת הרפואית לבטל שינויים הפיכים אלו לצורך טיפולים מעשיים שיעכבו את התפתחות הסוכרת וההזדקנות המואצת.

במסגרת המיזם החדש יוכשרו חוקרים בארץ ובאוסטרליה לנושאים אלו ויבוצעו חילופי מדענים בין המרכז הרפואי תל אביב-איכילוב ואוניברסיטת מונאש. הפעילות במרכז תכלול מחקר בסיסי וקליני על הקשר שבין תזונה מזיקה, השמנה, העדר פעילות גופנית והפרעות בשעון הביולוגי היממתי (מחזור 24 שעות/יום/לילה/ערות/שינה) המוליכים להיווצרות השינויים האפיגנטיים הגורמים למחלות.

פרופ' שטרן ופרופ' זימט ציינו כי התרומה שאפשרה את יצירת המרכז המשותף פתחה לפני חוקרים ורופאים אפשרויות לאיתור דרכים חדשות לשם מניעת מחלות שכיחות.

נושאים קשורים:  פרופ' נפתלי שטרן,  פרופסור פול זימט,  אוניברסיטת מונאש,  אפיגנטיקה,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות