חדשות

נזק ל-DNA עם פוטנציאל מוגבר לסרטן עקב שימוש בסיגריות אלקטרוניות

בדגימות רוק שנלקחו ממעשנים זמן קצר לאחר השימוש נמצאו רמות גבוהות של כימיקלים הגורמים נזק מוגבר ל-DNA

סיגריה אלקטרונית (צילום: אילוסטרציה)

מחקר חדש, שהוצג בשבוע שעבר בכנס הארצי שקיימה החברה האמריקאית לכימיה בבוסטון, הראה כיצד בדגימות רוק שנלקחו ממשתמשי סיגריות אלקטרוניות נוצרו כתוצאה מכך חומרים כימיים שיש ביכולתם לגרום לנזק ב-DNA ופוטנציאלית להגביר סיכון לסרטן.

המחקר, כך הודגש בדיווח, בוצע בחמישה משתמשים כניסוי ראשוני. החוקרים ממרכז הסרטן של אוניברסיטת מינסוטה אספו דגימות רוק לאחר 15 דקות של שימוש בסיגריות אידוי אלקטרוניות. הדגימות עברו אנליזה כימית וזאת התמקדה בכימיקלים שהם תוצרי לוואי של אידוי הידוע כי הם גורמים נזק ל-DNA. עתה נעשתה הערכה לגבי מימדי הנזק האפשרי.

החוקרים דיווחו כי הכימיקלים שנמצאו הם רמות גבוהות של פורמהלדהיד, אקרוליין ומתילגליאוקסל. אלה נתגלו בכל דגימות הרוק שנלקחו מהמעשנים. אצל ארבעה מכל חמישה משתתפי המחקר נמצאה ראיה ברורה לנזק מוגבר ל-DNA במיוחד עקב החשיפה לתוצר הלוואי של האידוי – אקרוליין (Acrolein).

ד"ר רומל דייטור, שהציגה את ממצאי המחקר בכנס, ציינה כי מדובר בממצאים ראשוניים וכי "בתלות בנוזל שבמחסנית הסיגריה האלקטרונית ובסוגי הסיגריות הללו שבהם השתמשו המעשנים, נמצאה רמת אקרוליין גבוהה פי 60-30 מהרגיל בעקבות האידוי. חשוב להדגיש כי דגימות הרוק נלקחו מאנשים נורמטיביים המשתמשים בסיגריות אידוי באופן קבוע".

עורכי המחקר תיארו בפירוט כיצד ניתחו את ממצאי הדגימה ובאיזה מכשור השתמשו. "המחקר אישר כי עלייה ברמות הנזק ל-DNA קשורה בכימיקלים קרצינוגניים שנמצאו בתאי רקמות הפה אצל משתמשי סיגריות אלקטרוניות. הם השוו את הממצאים בדגש על האקרוליין כתוצר-נגזרת של האידוי בהשוואה למי שאיננו מעשן. המחקר לא הצביע על הסיכון האקוטי לסרטן עקב האפקטים הללו.

עתה מבוצע על ידי צוות המחקר מחקר המשך בקבוצת משתמשים גדולה של סיגריות אלקטרוניות תוך השוואה למעשנים סיגריות קונבנציונליות (בעירה). "השוואת סיגריות אלקטרוניות לסיגריות טבק דומה להשוואה שבין תפוחי עץ לתפוזים", אמר חבר נוסף מצוות המחקר בעת הצגת הממצאים ובהודעה לתקשורת. "צורת החשיפה שונה באופן מוחלט ועדיין איננו יודעים בדיוק מה גורמים התקני הסיגריות האלקטרוניות ואילו אפקטים שליליים על הבריאות עלולים להיות להם, אבל ברור כי ממצאי המחקר מדגישים את הצורך להזהיר ובמחקר מעמיק בנושא".

בתוך כך גם הודיע ה-FDA כי כל 17 החברות בארה"ב לסיגריות-אידוי בטעמים השונים, שנדרשו בהוראה שפורסמה במאי לחדול מיידית משיווק, הפצה ומכירת המחסניות באריזות "ידידותיות" שיש בהן הטעיה - נראות כאריזות של מיצי פירות, סוכריות, עוגיות ופריטי מזון אחרים שחביבים על ילדים - אכן הפסיקו זאת. בהודעה הרשמית הודגשו שוב הסיכונים שבשימוש סיגריות אלקטרוניות עם מחסניות ניקוטין נוזלי לבריאותם של צעירים.

נושאים קשורים:  סיגריות אלקטרוניות,  DNA,  Acrolein,  אקרוליין,  חדשות,  נזקי עישון
תגובות