חדשות

על אף הגידול במספר הרופאות בישראל, שכרן נותר נמוך ב-33% משכר הרופאים

יותר סטודנטיות לרפואה, יותר רופאות ויותר מנהלות בתי חולים. מקצוע הרפואה בישראל הולך ומתבסס כמקצוע נשי. לפי נתוני משרד הבריאות, כמעט 45% מכלל הרופאים בישראל כיום הן נשים

רפואה כמקצוע נשי. אילוסטרציה

מקצוע הרפואה בישראל, כמו בעולם בכלל, הולך ומתבסס כמקצוע נשי. לפי נתוני משרד הבריאות, כמעט 45% מכלל הרופאים בישראל כיום הן נשים, בהשוואה ל-40% לפני עשור. הצפי הוא ששיעור הנשים יגדל בשנים הקרובות בקצב זה. על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ב-2016 כ-60% מכלל הסטודנטים לרפואה היו נשים, לעומת 50% בשנת 2000.

עם זאת במונחי שכר ומעמד הפערים המגדריים הללו כמעט שלא צומצמו בעשור האחרון. לפי נתוני אגף הכלכלן הראשי באוצר, שאותם פרסם "גלובס" בסוף השבוע בכתבתה של הילה וייסברג.

ב-2016 רופאות בישראל השתכרו קרוב ל-600 אלף שקל בממוצע בשנה, 33% פחות בהשוואה לשכר השנתי הממוצע של הרופאים הגברים, קרוב ל-900 אלף שקל. הפער הגדול ביותר היה ברפואה הפרטים: שכר הרופאים הגברים קרוב ל-300 אלף שקל בממוצע בשנה, בעוד שהרופאות רק 76 אלף שקל.

עוד ביוני 2015 דיווח "דוקטורס אונלי" על דו"ח שהכין צוות משימה מיוחד בהסתדרות הרפואית שבו העריך כי בעוד עשור, רוב הרופאים בישראל יהיו נשים ולכן יש צורך בהתאמה מגדרית של המקצוע.

בראש צוות המשימה עמדה פרופ' רבקה כרמי, נשיאת אוניברסיטת בן גוריון. הדו"ח משרטט את ההשלכות שיהיו בהפיכת מקצוע הרפואה לכזה שבו יש רוב נשי וכלולה בו ביקורת על אי מינוין של נשים לתפקידי ניהול. כמו כן המליץ הדו"ח לספק לרופאות סביבת עבודה הולמת.

הדו"ח פירט: רוב נשי ניתן לראות כבר עתה במקצועות ההתמחות הבאים: פסיכיאטריה של הילד והמתבגר (60%), רפואת היילוד וגינקולוגיה (62%), אונקולוגיה (59%), רפואת משפחה (55%), רפואת ילדים (57%), גריאטריה (59%), אנטומיה פתולוגית (70%) ונפרולוגיה (56%).

לעומת זאת, בעיקר במקצועות הכירורגיים, רופאות מהוות מיעוט. למשל: הרדמה (31%), כירורגיה אורולוגית (6%), כירורגיה אורתופדית (5%), כירורגיה כללית (20%), מחלות א.א.ג וכירורגיה ראש צוואר (25%), רפואה פנימית (39%), מחלות עיניים (36%). בכירורגיית כלי דם וכירורגיה של היד אין אף לא מתמחה אחת.

בכתבה ב"גלובס" הוצגה סיבה עיקרית לפערי השכר והיא נעוצה בבחירות ההתמחות השונות של רופאים ורופאות. חמשת תחומי ההתמחות הרווחיים ביותר הם אלה שבהם ניתן להפעיל גם פרקטיקות פרטיות, למשל: בכירורגיה פלסטית השכר השנתי הממוצע מגיע לכ-1.5 מיליון שקל בממוצע (יותר ממיליון שקל מגיע מרפואה פרטית).  בקרדיולוגיה, כירורגיית חזה ולב, הרדמה ונוירוכירורגיה, השכר הוא סביב כמיליון שקל בממוצע בשנה. וכאמור, שיעור הרופאות בתחומים אלה, לפי נתוני משרד הבריאות: 25%-5% בלבד.

מכאן כי הרופאות נמצאות, על פי מאמר זה, ברפואת משפחה, אנדוקרינולוגיה, גריאטריה וגנטיקה (כ-60% מכלל הרופאים) וכ-50% מהאונקולוגים ורופאי הילדים.

עוד ציין העיתון כי בין הסיבות לכך: רופאות נוטות לבחור בהתמחויות המאפשרות להן איזון טוב יותר בין הבית לעבודה. בדרך כלל אלה גם מקצועות שנוכחים ברפואת הקהילה.

לכתבה המלאה בגלובס 

נושאים קשורים:  רופאות בישראל,  סטודנטיות לרפואה,  פערי שכר בין רופאות לרופאים,  חדשות,  אפליה מגדרית
תגובות
אנונימי/ת
06.11.2018, 07:52

תפסיקו ליצור מראית עין של אפליה במקום שהיא לא קיימת. ההבדל בין שכר רופאים גברים לנשים נובע אך ורק מבחירה של העובד (פניה לנישה מתגמלת יותר, או עבודה יותר שעות) ולא מאפלייה. ולכן אין טעם לעשות מזה כתבה.
מאז שאני ילד , לא ראיתי אף אישה עומדת בחלק האחורי של משאית אשפה ומפנה זבל. אני בספק אם מישהו חושב שיש במקצוע הזה אפליית נשים.

אנונימי/ת
06.11.2018, 08:09

זה מדהים כמה הפרופוגנדה הפמיניסטית הממאירה מנסה לחלחל לכל מקום ואפילו לאוכלוסיית הרופאים האינטלגנטית. מה זו אפליה? אפליה זה כשנשים עובדות אותן שעות באותם מקומות מקבלות שכר שונה. אפליה זה לא שנשים עובדות פחות ומקבלות פחות, כמצופה, וכפי שקורה בדיוק אצל גברים שעובדים פחות ומקבלים פחות.
אכן יש נשים שמוותרות על חיי משפחה תקינים ונשארות בקליניקה ואז מקבלות אותה משכורת כמו הגברים שמוותרים על חיי המשפחה תקינים ונשארים ומבלים בקליניקה זמן רב. לא ייתכן שנשים תעבודנה פחות ותקבלנה יותר. לא מתאים לאתר כזה מכובד לפרסם מאמר מסוג כזה ללא כל נתונים אלא הפרכות באוויר.

אנונימי/ת
06.11.2018, 08:14

"על אף הגידול במספר הרופאות בישראל, שכרן נותר נמוך ב-33% משכר הרופאים"= כלומר אמורה להיות קורלציה בין גידול אוכלוסיה במקצוע מסוים לבין משכורתו. זה סותר את כל הכתבה הזאת ואת כל האידיאולוגיה העומדת מאחוריה. בואו נפשיט את את המסקנה היוצאת מהכותרת הזאת: אם יש מקצוע כירורגי שרוב העובדים בו הם גברים, הם צריכים לקבל משכורת גדולה יותר מנשים העובדות באותו מקצוע מכיון שאוכלוסיית הגברים באותו מקצוע כירורגי הוא גדול יותר. אם כן, אז מה הטענות המתמשכות על אפליה?! הרי לפי דבריכם יש לשלם על פי גודל האוכלוסיה ולא לפי זמן העבודה...

אנונימי/ת
07.11.2018, 16:37

פרופ' רבקה כרמי: "יותר מדי נשים רופאות זו סכנה למקצוע"
https://www.onlife.co.il/general/8961

אנונימי/ת
07.11.2018, 19:17

זו כותרת וכתבה מטעים. שכר הרופאים נקבע על פי הסכמי שכר ובהם אין כל הבדל בין גבר לאישה. הבדלי שכר בין רופאים הם תוצאת בחירת מקצוע, אזור תעסוקה ועכבות עבודה נוספת.

אנונימי/ת
07.11.2018, 20:33

חשוב להכשיר רופאות כיצד לנהל משא ומתן על שכר. לא לשבץ אותן בקרן מחקרים כשאת הגברים משבצים בתקן מדינה, אלא להקפיד להשוות את זה. זה יפתור את הבעיה.

אנונימי/ת
07.11.2018, 20:37

אף אחד לא "משבץ" גברים במדינה. תפקידים במדינה מאוישים לפי מכרזים, שגם נשים ניגשות אליהם.

07.11.2018, 21:42

אם יש הבדל בהשתכרותן של רופאות כשכירות בקופות החולים ובבתי החולים, הרי שמדובר באפליה מגדרית הדורשת תיקון, בכתבה מצויין במפורש שהמקום בו מתרחש רוב הפער הוא ברפואה הפרטית. הכתבה גם טוענת שאין רופאות מתמחות בכירורגית כלי דם ואני דווקא מכיר יותר מאחת כך שיתכן והנתונים אינם עדכניים.

אנונימי/ת
08.11.2018, 11:39

בהדסה עין כרם יש מתמחה בכלי דם שהיא תושבת הרשות הפלסטינית ולא מופיעה במאגר הרופאים של משרד הבריאות.

אנונימי/ת
07.11.2018, 21:58

כמה שטויות. משלמים שכר שעה שווה. הנשים עובדות פחות שעות אז הגיוני שמרוויחות פחות.

אנונימי/ת
08.11.2018, 09:13

אם גיוון זה כזה טוב, שחשוב להכניס נשים לעמדות השפעה בלי קשר לכישורים, למה מעט מאוד רופאים מעדות המזרח. ומנהלי מחלקות כמעט ואין בכלל. בניהול בית חולים אין אפילו אחד. האם זה ערך שצריך לשאוף אליו , או שבזה אין שום בעייה שתהיה אפלייה. והיום יש אפלייה ניכרת בקבלה של עדות מזרח ללימודי רפואה.
בתקופה שקבלה היתה תלויה בראיונות היתה אפלייה, בתקופה שקבלה היתה על פי פסיכומטרי ובגרות לא היתה אפלייה. בשנים האחרונות שבשביל קבלה צריך מסר, יש אפלייה מובנית.

08.11.2018, 10:25

אכן יש משהו מטופש בכתבה זו. בעיקר כשרובנו שעובדים במערכת הרפואית יודעים שאין הבדל כלל בשכר-השעה, לפחות של הרופאים השכירים. יכלו לכל הפחות להראות את שעות העבודה הממוצעות של רופאים ורופאות ולהשוות אז. ראוי היה גם לבדוק כמה רופאים לעומת כמה רופאות לוקחים חופשת-לידה; לא משום שנשים אינן זקוקות לזמן המנוחה אחרי הלידה, אלא מכיוון שכאשר האם היא זו שנשארת עם התינוק אחרי לידתו - באופן טבעי היא גם תמשיך להיות זו שתהיה עמו בהמשך, ותוותר על חלק לא מבוטל (להערכתי) משעות תורנות לצורך כך (מה שגורם באופן ישיר לירידה בשכר). כתבות מעין אלה לא ישנו כלום, אלא עלולות להשיג את ההפך - גברים עלולים להרגיש מופלים , בכך שעליהם לבצע יותר עבודה, מחוץ לשעות העבודה המקובלת (אני חשתי כך בעבר, וזו אחת מסיבות רבות שבחרתי לא להמשיך לעבוד בבית-חולים אחרי שתי התמחויות).
ודבר אחד נוסף - דברים חשובים, לא נאמרים אחרי מעטה של אנונימיות.

אנונימי/ת
08.11.2018, 11:41

אחד מהלקחים מהכתבה הזו הוא שאם בנושא שכולנו מכירים ויודעים שאין בו שום אפליה, בכל זאת מפורסמות טענות לאפליה, אז זה משליך גם על אמינות טענות כאלה בנושאים שבהם אנחנו בקיאים פחות.

במלים אחרות, הכתבה הזו מטילה צל על הטענה שיש בכלל פערי שכר בין נשים וגברים בכלל שוק העבודה הישראלי.

אנונימי/ת
08.11.2018, 11:41

אחד מהלקחים מהכתבה הזו הוא שאם בנושא שכולנו מכירים ויודעים שאין בו שום אפליה, בכל זאת מפורסמות טענות לאפליה, אז זה משליך גם על אמינות טענות כאלה בנושאים שבהם אנחנו בקיאים פחות.

במלים אחרות, הכתבה הזו מטילה צל על הטענה שיש בכלל פערי שכר בין נשים וגברים בכלל שוק העבודה הישראלי.

אנונימי/ת
08.11.2018, 11:41

אחד מהלקחים מהכתבה הזו הוא שאם בנושא שכולנו מכירים ויודעים שאין בו שום אפליה, בכל זאת מפורסמות טענות לאפליה, אז זה משליך גם על אמינות טענות כאלה בנושאים שבהם אנחנו בקיאים פחות.

במלים אחרות, הכתבה הזו מטילה צל על הטענה שיש בכלל פערי שכר בין נשים וגברים בכלל שוק העבודה הישראלי.

אנונימי/ת
08.11.2018, 15:59

מילים כדורבנות !!!!

09.11.2018, 12:06

הכותרת אכן מטעה אך כאשר קוראים את הכתבה במלואה מבינים שהפער באמת נובע מבחירת ההתמחויות ושעות העבודה. רוב המתלהמים (האנונימיים...) קראו כנראה רק את הכותרת. ועדיין, אי אפשר להתעלם מכך שהבחירות השונות של נשים וגברים נובעות מהמבנה החברתי, התרבותי והמערכתי הגורם ללחץ חזק יותר על נשים להיות הפעילות הראשיות במשפחה ובבית ובכך דוחף אותן לשם. לכן הבחירה בהתמחות איננה לחלוטין חופשית. נראה לי שזו הבעיה היסודית שהטוענים לאפליה מתכוונים אליה, ויש עוד מה לעשות לשיפורה (למשל לפתח שירותי הזנה, שמרטפות ומסגרות חינוך לילדי עובדים וכד' במקומות העבודה, לתת זכויות שוות ולדרוש חובות שווים לנשים ולגברים לגבי חופשות מחלת ילד וכד').

אנונימי/ת
09.11.2018, 13:37

האנונימיים קראו את כל הכתבה , היהירות שלך הייתה מיותרת. תן קרדיט לנשים וגם לגברים שרוצים לבצע את הבחירות שלהם, במקום להתיימר להחליט מה נכון עבורם. ואני אומר את זה בתור גבר שהחליט במודע לבחור בהתמחות קלה יותר כדי להקדיש יותר זמן למשפחה בזמן שאשתי בחרה מסלול הרבה יותר תובעני. ואני לא מתחרט לרגע וממש לא חושב שעשיתי ויתור.
ה"לחצים" היחידים שדוחפים הם לא תרבותיים אלא ביולוגיים. גברים לא נכנסים להריון, גברים לא יכולים להניק. אם מדברים על טובת הילד, אז 6-12 חודשים ראשונים עדיף לו להיות עם אמו. אחר כך זה כבר עניין של הסכמות בין בני הזוג. משרת הורה, חופשות מחלות ילד וכו', קיים כיום גם עבור גברים. אלא כדי שגבר יוכל לנצל זאת, הוא צריך להביא תצהיר מבת זוגו שאינה מנצלת, בעוד היא יכולה לקבל זאת אוטומטית. אז אם מישהו מופלה כאן, זה בטח לא הנשים.
כל מה שאתה מדבר על שיפור שירותי הזנה שמרטפות ומסגרות חינוך לילדי עובדים זה לא פתרון לבעיה. זו אולי דרך רק לגרום לנו להשתעבד עוד יותר ולהפוך אותנו לעבדים (רואים את זה הרבה בהיי טק). יש עוד דברים חוץ מקריירה. מי שבוחר להיות קרייריסט- זכותו המלאה, אבל מוטב שלא יתנשא על כאלה שיש להם סדר עדיפויות שונה (וכנראה שיש הרבה נשים כאלה , וזה בסדר).

אנונימי/ת
09.11.2018, 13:31

מה כאן לא ברור?
1. ככל ששכר הרופאים נשחק ונעשה נמוך יותר , גברים יעזבו יותר ויותר את המקצוע הזה. .
2. זה קרה עם המורים, זה קרה עם העובדים הסוציאליים, זה קרה עם האחיות וזה גם קורה בארצות אחרות.
3. הגברים, שחונכו על "לפרנס את המשפחה" הולכים יותר ויותר למקצועות רנטביליים . באמריקה יש יותר ויותר זוגות שבהם האישה אקדמאית והגבר עובד צווארון כחול אבל מרוויח יותר, . אחוז הסטודנטיות גם בארץ, כבר עולה על אחוז הסטודנטים.
4. עם פריחת הפמיניזם הלוחמני תוצרת ארה"ב (אבל לא אירופה), המועתק במלואו לארה"ב הקטנה (ישראל) , הקצנת המגדר וה - ME TOO , יותר ויותר נשים הולכות לגניקולוגיות ופחות לגניקולוגים ולכך בעקבות הביקוש היורד, ריבוי התלונות על מעשים מגונים והטרדות מיניות, הגברים יעזבו גם את המקצוע הזה.
5. לגבי המשכורות הפחותות של הנשים, זהו בלוף תמידי: כל הרופאים העובדים ברפואה הציבורית הם תחת הסכמים קיבוציים, שאינם מבדילים בין מגדרים או כל הבדל אחר. הם תלויים רק בוותק, בדרגה, באחוזי המשרה ובמספר התורנויותכוננויות
כל השאר הוא בלוף
6. הבלוף הזה, על קיפוח נשים, נכון גם בכל המגזר הציבורי. כל משרדי הממשלה, הצבא , המשטרה , בתי החולים, התעשיות הממשלתיות, קבוצות הסמך והחברות הממשלתיות, מוסדות ומפעלי ההסתדרות - כולם עובדים תחת הסכמים קיבוציים.
הבלוף פורח, ואף אחד (במיוחד הגברים), לא מעז לצאת כנגדו בתקשורת הכתובה והמשודרת, פן יואשם חלילה, ב: שוביניזם, ראקציונאליזם , סקסיזם , ראסיזם וכל איזם אחר שאיננו "פוליטקלי קורקט".
7. באשר לדבריה של פרופ' רבקה כרמי לגבי ניהול בתי חולים ע"י נשים, אדרבא תבואנה הנשים ותתמודנה - הרי פרופ' כרמי היא הדוגמה הנפלאה שאם רוצות ושואפות השמים הן הגבולה...

אנונימי/ת
09.11.2018, 13:41

בגדול אמרת דברים נכונים למעט סעיף 1.
600,000 שקל לשנה זה 50,000 לחודש. לא בדיוק משכורת רעב. ושכר הרופאים ממש לא נשחק (לעומת מקצועות אחרים). אם כבר להפך, ב 10 השנים האחרונות (רק ב 2008 החלו ליישם את העלאות השכר בעקבות שביתת 2000) שכר הרופאים עלה בצורה משמעותית. זה כמובן מוצדק וראוי, אבל לא נכון לומר ששכר הרופאים נשחק.