חדשות

מחקר אמריקאי חדש פתר את התעלומה: מדוע סוכרת מגבירה סיכון לסרטן?

חולי סוכרת מצויים בסיכון מוגבר כדי פי 2.5 לחלות בסרטן I צוות המחקר גילה לאחרונה את המנגנון בסוכרתיים הגורם לחוסר יציבות גנומי ולעלייה בשיעורי הסרטן

מדענים ורופאים סבורים כי זו "תעלומה רפואית" ועשרות שנים הם מנסים לפתור אותה: מדוע אנשים עם סוכרת מסוג 1 וסוג 2 מצויים בסיכון מוגבר לפתח סוגי סרטן מסוימים?

השבוע, בכנס השנתי של החברה האמריקאית לכימיה שנערך בסן דייגו, הציג חוקר מ-City of Hope – מכון מחקר לנושאי סוכרת וסרטן ובית חולים פרטי ללא כוונות רווח מדרום קליפורניה – עבודה חדשה שבה הוא מעלה אפשרויות למתן הסבר לתעלומה. במחקר נמצא כי ה-DNA סובל יותר נזקים ומתקשה להתאושש או מצליח לעתים רחוקות כאשר רמות הסוכר בדם גבוהות בהשוואה למצב שבו רמות הסוכר בדם הן נורמליות, כלומר מאוזנות ובריאות, וכך גדל הסיכון לסרטן.

ראש צוות המחקר, ד"ר ג'ון טרמיני, מסר כי "ידוע זמן רב שאנשים עם סוכרת מצויים בסיכון מוגבר כדי פי 2.5 לסוגי סרטן מסוימים, ביניהם סרטן שחלות, סרטן שד, כליות. כאשר שיעורי הסוכר עולים ותסמיני הסוכרת נמשכים וגם הם עולים, קיימת נטייה לעלייה בשיעור הסרטן".

בעת הצגת ממצאי המחקר נמסר כי מדענים חשדו מכבר כי סיכון מוגבר לסרטן בקרב סוכרתיים עולה עקב היעדר ויסות, דיסרגולציה, הורמונלית. "אצל אנשים עם סוכרת סוג 2, האינסולין איננו יעיל בהעברת הסוכר לתוך התאים. לכן, הלבלב מייצר יותר ויותר אינסולין ואנשים אלה יסבלו מהיפר-אינסולינמניה", הסביר ד"ר טרמיני.

עוד אמר החוקר האמריקאי כי בשליטה על רמות הגלוקוז בדם, הורמון האינסולין יכול להאיץ את גדילת התאים ובכך קיימת אפשרות להופעת סרטן. כמו כן, רוב האנשים עם סוכרת סוג 2 הם גם בעודף משקל ועודפי רקמת השומן מייצרים רמות גבוהות של אדיפוקינים (adipokines) לעומת אלה במשקל גוף בריא. הורמונים אלה מקדמים דלקת כרונית שנקשרת לסרטן. "הרעיון השכיח ביותר בהקשר זה הוא שלסיכון המוגבר לסרטן יש קשר להורמונים", אמר ד"ר טרמיני, "אלא שזו רק חלק מהבעיה ועד כה לא נמצא לכך ראיה מוצקה".

ד"ר טרמיני סבור כי רמות גבוהות של גלוקוז בדם אצל סוכרתיים עשויות להזיק ל-DNA – מה שגורם לגנום להיות בלתי יציב ועלול להוביל להופעת סרטן. במחקר התמקד הצוות שלו בצורה ספציפית של נזק כימי בסגמנט DNA בשם adducts – ביומרקר הנקשר לחומר כימי הגורם לתחילת תהליך סרטני בתא. הוא נבדק בתרבית רקמה של מודל עכבר עם סוכרת.

נמצא ש-DNA adduct בשם N2-(1 carboxyethyl) 2'deoxyguanosine – או בראשי תיבות CEdG – מופיע בתכיפות גבוהה במודלים סוכרתיים לעומת תאים רגילים ובריאים. יתר על כן, רמות גבוהות של גלוקוז מתערבות ומפריעות לתהליכים תאיים בתיקון הנזק.

"חשיפה לרמות גבוהות של גלוקוז מובילה הן לסמן והן לדיכוי תהליך התיקון והשילוב הזה גורם לחוסר יציבות גנומי ולהופעת סרטן", הדגיש החוקר האמריקאי.

לאחרונה השלים צוות מחקר זה גם מחקר קליני שמדד רמות של CEdG וגם ב-RNA בקרב אנשים עם סוכרת סוג 2. כמו בעכברים, גם בקרב אנשים עם סוכרת נמצאו באופן מובהק רמות גבוהות של CEdG ומקבילו ב-RNA – הסמן CEG וזאת לעומת אנשים בריאים וללא סוכרת.

עתה מעוניין צוות המחקר להגדיר את הסיבות המולקולריות לשאלה מדוע אותם סגמנטים adducts אינם מתקנים באופן ברור ונדרש בתאים. "בשלב זה", מסר ד"ר טרמיני "נתגלו שני חלבונים שנראה כי הם מעורבים בתהליך הזה: גורם השיעתוק (transcription factor)יHIF1 אלפא והחלבון mTORC1 שמציגים פעילות נמוכה אצל סוכרתיים. HIF1 אלפא גורם להפעלת כמה גנים שמעורבים בתהליך תיקון עצמי של תאים. מצאנו שכאשר אנחנו מייצבים את ה-HIF1 אלפא בסביבה של גלוקוז ברמות גבוהות, ניתן להגביר את תהליך תיקון ה-DNA והפחתת נזקים בו וכן שה-mTORC1 למעשה שולט ומפקח על ה-HIF1 אלפא. לכן, אם מאיצים את ה-mTORC1 למעשה מאיצים גם את ה-HIF1 אלפא".

הוא הדגיש שכמה תרופות שמאיצות את פעילות ה-HIF1 אלפא או mTORC1 קיימות כבר בשוק ועתה מתכנן צוות המחקר לבדוק אם תרופות אלו מקטינות סיכון לסרטן בקרב חיות מודל סוכרתיות ואם אמנם כך, הנושא ייבחן על בני אדם.

בעת הצגת המחקר מסר ד"ר טרמיני כי המטפורמין, תרופה נפוצה בטיפול בסוכרת שמסייעת להורדת רמות הגלוקוז בדם, אכן מאיצה את תהליך תיקון ה-DNA. עתה תיבדק תרופה זאת בשילוב עם תרופות נוספות שבאופן ספציפי ייצבו את ה-HIF1 אלפא או יגבירו את ה-mTORC1 במודל חיה סוכרתי. "לכאורה זה נראה כפתרון קל אבל אצל רוב האנשים עם סוכרת, שליטה גליקמית מתמשכת היא קשה באופן קיצוני", סיכם ד"ר טרמיני.

נושאים קשורים:  סוכרת,  סיכון לסרטן,  איזון גליקמי,  חדשות,  מחקר,  DNA
תגובות
אנונימי/ת
30.08.2019, 19:17

מעניין מאוד!
נראה עוד סיבה להתחיל מוקדם טיפול במטפורמין- שמשום מה - רופאים רבים נרתעים מכך