מגזין

"רפואה מבוססת מדע הובילה רדיולוגים לבצע זוועות ביהודים"

מיוחד ל"דוקטורס אונלי": ד"ר פרנצ'סקה אקהרט, מומחית ברדיולוגיה אונקולוגית, חוקרת באוניברסיטת טובינגן בגרמניה, מספרת איך גילתה כי סבה היה חייל SS ורוצח המונים וכיצד הגילוי האישי גרם לה לחקור את הקשרים של "אבותיה" המקצועיים לאכזריות הנאצית

צילום רנטגן במחנה ההשמדה אושוויץ. צילום: ויקימדיה

המפגש השנתי של העמותה והאגודה האמריקאית המיוחדת לקרינה אונקולוגית (ASTRO) הינו המפגש המקצועי הגדול ביותר של רדיולוגים אונקולוגים. הכנס מרכז מדי שנה את הטכנולוגיות החדשניות לטיפול בטוח ויעיל בקרינה. במהלך הכנס האחרון שהתקיים באופן וירטואלי בעקבות מגיפת הקורונה, נגע דיון אחד בתולדות האונקולוגיה של קרינה בגרמניה ובאוסטריה בתקופת שלטון הנאצים.

ד"ר פרנצ'סקה אקהרט. "הרופאים והרופאות, אלה שתפקידם להציל חיים, הובילו רצח של המונים"

הדיון נוהל על ידי יחד עם פרופ' בנימין ויליאם קורן יהודי, רופא אונקולוג מארה"ב שעובד כיום בירושלים ובמשפחתו יש ניצולי שואה רבים. הדיון עסק בהיסטורית ההקרנות האכזרית שהנאצים השתמשו בה בתקופת שלטונם, מעיקור מאולץ בקרינה שבוצע על גרמנים נכים במסגרת "החוק למניעת צאצאים שחולים במחלות תורשתיות", ועד יחידות רדיולוגיה מיוחדות שהובילו רופאים ובנוסף מחקר מחריד שביצעה יחידת רנטגן של ה-S.S, במסגרתו מיפו את כל חולי השחפת בפולין באמצעות צילומי חזה. בהמשך אותה יחידת רנטגן ביצעה רצח מתוכנן של פולנים שחלו בשחפת.

הקשר בין רפואה של ימינו לזוועות שהתחוללו ונוסו על יהודים במהלך השואה ידוע. דוגמאות נפוצות הן הניסויים שביצע ד"ר מנגלה ביהודים באושוויץ. משפט הרופאים שהתקיים בנירנברג הוביל לקודי נירנברג שהפכו מאז לנכס צאן ברזל בכל הנוגע לביצוע ניסויים קליניים. הדברים הללו נלמדים בבתי ספר תיכוניים בגרמניה ובבתי ספר לרפואה. במהלך השנים, רופאים ורופאות רבים בגרמניה חקרו את עברם ואת הקשר שלהם לנאצים ואת הניסויים שבוצעו ביהודים. כך לדוגמה, פרופסור לאונקולוגיית הקרנות בגרמניה הזדעזע כאשר גילה שטכניקות לטיפול הורמונלי בסרטן השד נלמדו וגובשו על בסיס ניסויים נאציים שבוצעו לצורך עיקור כפוי.

המדענים רצו לבדוק את השפעת הקרינה על הרקמה, ולכן מעל 200 יהודים עברו ניתוח שבמסגרתו הם עוקרו, לגברים הוסרו האשכים ולנשים השחלות. הרקמות שהוקרנו בגופם וסטנדרט ההיגיינה הנמוך גרמו לזיהומים ולמוות

גם אצלי, המחקר על הזוועות בהן השתתפו הרדיולוגים הנאצים החל מתוך רצון לחקור על העבר שהוסתר מאיתנו כשהיינו ילדים. לרובנו נאמר כי המשפחות שלנו לא היו מעורבות במלחמת העולם השנייה או בזוועות השואה, אבל היה ברור לנו שזה לא ייתכן. כך, גם אני גיליתי בבגרותי כי סבי היה חייל SS ורוצח המונים. זה כמובן זעזע אותי ושבר את ליבי.

סבא שלי היה ביחידת ה-SS המובחרת (SS Leibstandarte Adolf Hitler). הוא השתתף בקרב בצ'רקוב בשנת 1943 ובקרב הטנקים בקורסק גם כן באותה השנה. לאחר שנפצע, הוא הועבר חזרה לפראג ובסופו של דבר אימן טירוני SS במחנה אימונים ענק של היחידה שהוקם מדרום לפראג (מחנה בנסוב). הוא עזב את ה-SS בסוף המלחמה, כנראה כדי להציל את עורו.

לאורך השנים כשנחקר, הוא שיקר ואמר שהוא לא היה חלק מיחידת ה-SS. הוא מעולם לא הועמד למשפט ומעולם לא נשא באחריות על מעשיו. הוא התחתן בשנת 1946, פתח את עסקיו ואז אבי נולד בשנת 1947 כבן הבכור מבין חמישה ילדים. המשפחה שלי רק סיפרה לי שהוא היה חלק מה-SS וכי הוא נטש "כשגילה כמה הם אכזריים". אני גיליתי את יתר הפרטים, כמו איפה הוא שירת ואילו תפקידים ביצע, רק כי התחלתי לחקור בארכיונים על סבא שלי בתחילת שנות האלפיים.

הגילויים האישיים שלי גם האיצו בי כרדיולוגית אונקולוגיה צעירה להתחקות אחרי הקשרים של "אבותיי" המקצועיים לאכזריות הנאצית. גם כאן, כאמור, הגילויים היו מזעזעים. רדיולוגים היו שותפים לפשעי הנאצים ולרצח של יהודים בשואה, רופאים ביצעו במחנה ההשמדה אשוויץ עיקור כפוי באמצעות קרינה ועוד ניסויים מחרידים רבים.

כל אותה העת טענו הרופאים כי הם משתמשים ב"רפואה מבוססות מדע" כהצדקה למחקרים הבלתי מוסריים והבלתי אנושיים שביצעו. עיקור מאולץ והריגה חלו רק על אנשים שלא נחשבו בני אדם וההגדרה הנאצית ל"בני אדם" הפכה יהודים, אנשים בעלי מוגבלות ואת כל מי ששונה ל"חיים שאינם ראויים לחיות".

ניסויים באמצעות הקרנות בוצעו על ידי ד"ר הורסט שומאן במחנה ההשמדה אושוויץ ומאוחר יותר ברוונסבריק (מידע מפורט יותר ניתן למצוא בספר "רופאים נאצים" מאת רוברט ג'יי ליפטון ובספר נוסף שזמין רק בגרמנית, Die Frauen von Block 10 מאת Hans-Joachim Lang). המטרה בניסויים הללו היתה להבין מהם מינוני הקרינה וכמה זמן צריך להקרין כדי לעקר גברים ונשים. המכשור המיוחד שמשמש להקרנות נשלח מגרמניה לאושוויץ לצורך הניסויים המחרידים האלה.

ניסויים באמצעות הקרנות בוצעו על ידי ד"ר הורסט שומאן  במחנה ההשמדה אושוויץ. צילום: ויקימדיה

במסגרת הניסויים נכללו למעלה מ-1,000 איש (רבים מהם היו מסלוניקי ביוון, משום שבעת שבה בוצעו הניסויים הללו נשלחו יהודי יוון לאושוויץ). המדענים רצו לבחון את השפעתה של הקרינה על הרקמה, ולכן מעל 200 יהודים עברו ניתוח שבמסגרתו הם עוקרו, לגברים הוסרו האשכים ולנשים השחלות. הרקמות שהוקרנו בגופם וסטנדרט ההיגיינה הנמוך גרמו להרבה זיהומים והובילו למוות.

ד"ר שומאן היה מעורב ברצח אסירי מחנה ריכוז (בפעולה 14f13) על ידי שימוש בתאי הגזים לפני שעבד באושוויץ כמנהל ניסויי הקרינה. ככל הנראה, ד"ר האנס הולפלדר היה גם כן אחד המדענים הבכירים ביותר בניסויים הללו, הוא היה ראש מחלקת הרדיולוגיה בפרנקפורט וגם ראש "SS-Roentgensturmbann", יחידת הרדיולוגיה של ה-SS.

אותם רדיולוגים התאכזרו גם לעמיתיהם היהודים למקצוע. על פי מחקרו של ההיסטוריון הגרמני גבריאל מוסר שעוסק בתחום הרפואה, 160 רדיולוגים יהודים נרדפו בשואה וכבר בראשית 1938 הוצאו מהרישומים כרופאים. רובם, כ-54%, לא שרדו את השואה.

לא פורסמו תוצאות סופיות של הניסויים באושוויץ. עם זאת, כמה חשיפות מדעיות, עבודות דוקטורט שנעשו ועוד מחקרים בנושא פורסמו כבר בעבר. הפרסומים דיברו על עיקור בכפייה שנעשה באמצעות הקרנות בגרמניה הנאצית תחת החוק למניעת צאצאים חולים תורשתית.

הממצאים הללו, ממחקרי הנאצים, אינם מיושמים כיום באונקולוגיה של קרינה. אולם, אחד מהקולגות שלי בוועד הלאומי של האגודות הרפואיות היה המום לחלוטין. הוא גילה על המחקר בנושא הזה שבוצע בשואה רק בשנת 2012 כשדנו בנושא הזה בוועדה משותפת, בזמן שטיפול כמו זה שביצעו הנאצים עדיין היה בשימוש לטיפול הורמונלי בסרטן השד (לפני עידן הטמוקסיפן ותרופות דומות).

בגרמניה, רוב הרופאים אינם מודעים להיסטוריה של התחום הרפואי הזה. אף אחד במהלך הלימודים שלי לא דיבר איתי על זה, סיפר על זה או אפילו חשב על זה. האחריות שלנו היא להכיר את העבר הרפואי שלנו, לכבד את הקורבנות ולשמור שאירועים כאלה לא יחזרו על עצמם

האם יש להשתמש בממצאי המחקרים האלה? זו אינה שאלה שאני מרגישה שאני זו שצריכה או יכולה לענות עליה. כנצר לפושעי מלחמה (במשפחתי כמו גם בתחום הרפואה הגרמני), אני חושבת שזו צריכה להיות החלטה של הקורבנות, קרוביהם ונציגיהם. דעתי האישית היא שניתן להשתמש בנתונים שעולים מהניסויים. עם זאת, רק במודעות מלאה, בהצהרות ברורות וכשהכל חשוף, כי הרופאים מודעים למערך ולדרך הבלתי מוסרית בה בוצע המחקר. זהו תחום חשוב ביותר שבו יש צורך בשינוי.

בגרמניה, רוב הרופאים אינם מודעים להיסטוריה המזוויעה של התחום הרפואי הזה. אני בעצמי נחשפתי לניסויי הקרינה באושוויץ רק מאוחר יותר במהלך מחקרי, במקרה מוחלט כשקראתי את ספרו של הנס יואכים לאנג. אף אחד במהלך הלימודים שלי לא דיבר איתי על זה, סיפר על זה או אפילו חשב על זה. אז האחריות שלנו היא להכיר את העבר הרפואי שלנו, לכבד את הקורבנות ולשמור שאירועים וניסויים כאלה לא יחזרו על עצמם.

לימודי אנטומיה מבוססים עד היום על פרטי פרטים מתוך מה שלמדו מנתיחת גופות של קורבנות שואה. איורים שהופיעו ועדיין מופיעים בספרי עיון ולימוד גם בימינו התבססו על כך, אך אני מעולם לא הייתי במצב שבו הייתי צריכה להשתמש בספרי האנטומיה של פרנקופף. שוב, אני נוטה לחשוב שאם שימוש בספרים הללו זו האפשרות היחידה לעזור לחולה ספציפי - זה יכול להיות בסדר להשתמש בה (פורסמו כבר מקרים על מנתחים שהשתמשו בספרים של פרנקופף לצורך תכנון ניתוח שסייעו לחולים עם כאבים חמורים). כמובן, אני מאמינה ששימוש במידע הזה מעורר רגשות מעורבים. אבל אדגיש: הכי חשוב הוא שכל המעורבים צריכים להיות מודעים למקורות הנתונים וצריכים לכבד את זכר הקורבנות.

הרופאים והרופאות הובילו רצח של המונים. הם בחרו לעשות זאת בעיניים פקוחות. הם עשו זאת תחת "כללים אתיים", "פרוצדורות רפואיות שמאושרות רגולטורית" ומתוך עיקרון "רפואה מבוססת מדע"

הלקח החשוב ביותר הוא שחייבים להמשיך ולחקור כי רק כך נוכל לזכור ולא לשכוח, שגם האנשים שהחזיקו כביכול במקצוע הנעלה ביותר מכל המקצועות, הרופאים והרופאות, אלו שתפקידם להציל חיים, הובילו רצח של המונים. הם בחרו לעשות זאת בעיניים פקוחות. הם עשו זאת תחת "כללים אתיים", "פרוצדורות רפואיות שמאושרות רגולטורית" ומתוך עיקרון "רפואה מבוססת מדע".

כללים אתיים ורגולציה לא מגנים עלינו מפני התנהגות בלתי מוסרית ועל כן חשוב להמשיך לחקור ולהציף את העבר על אף שהוא מזעזע. זה כואב אבל רק כך נוכל למנוע מהזוועות הללו לחזור שוב ונדאג שלא יקרו עוד.

לקריאה נוספת: ליחצו כאן

נושאים קשורים:  חקר השואה,  רופאים בשואה,  ד"ר מנגלה,  מגזין,  חדשות,  ד"ר פרנצ'סקה אקהרט
תגובות
12.02.2021, 14:01

מזעזע שאנחנו עדיין משתמשים בתואר ד"ר כלפי האנשים האלה

13.02.2021, 00:01

צודק ב-100%

אנונימי/ת
13.02.2021, 12:06

במקביל התקיימו ניסיונות רפואיים שונים. למשל על השרדות במי קרח (לטובת טייסים גרמניים שצנחו בים הבלטי). בניסיונות הושלכו אסירים למי קרח והנתונים שהקבלו נוצלו לטובת "המדע"