חדשות

עצרת חירום סוערת בירושלים: אלפי רופאים ורופאות קוראים להשבית את מערכת הבריאות

יו"ר ארגון רופאי המדינה, ד"ר זאב פלדמן, בנאומו בעצרת בבנייני האומה: "ביטול עילת הסבירות והעמדת שיקול הדעת של שר הבריאות מעל לשיקול הדעת הרפואי המקצועי הוא חורבן מקצוע הרפואה". צפו:

עצרת החירום בבנייני האומה. צילום: חיים גולדברג/ פלאש 90

אלפי רופאים ורופאות, עובדות ועובדי מערכת הבריאות, צעדו הבוקר (א') בצעדת מחאה נגד מהלכי החקיקה של הממשלה, מגשר המיתרים בירושלים ועד לבנייני האומה, שם מתקיימת בשעה זאת עצרת חירום סוערת נגד ביטול עילות הסבירות. במהלך נאומו של פרופ' ציון חגי, יו"ר הר"י, קראו הרופאים להשבית את מערכת הבריאות.

הצעדה ועצרת המחאה, שאורגנו על ידי ההסתדרות הרפואית, יצאו לדרכן לאחר שבסוף השבוע הודיע ארגון הרופאים על סכסוך עבודה. זאת, כדי שאם הממשלה תצביע בעד ביטל עילת הסבירות, תוכל הר"י להכריז על שביתה במערכת הבריאות בשל הפגיעה הצפויה בתנאי עבודת הרופאים עקב מניעת ביקורת שיפוטית, בין היתר על החלטת שר בדבר פיטורין, מינויים, התליית רישיון ועוד.

עצרת החירום של הרופאים והרופאות בישראל בבניני האומה: 

בנאום שנשא בעצרת ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה, מנהל היחידה לנוירוכירורגיה ילדים ב"שיבא", הוא אמר: "ההכשרה המקצועית לא תיעשה בהכרח באמצעות המועצה המדעית של ההסתדרות הרפואית, אלא גם על ידי גוף אחר ששר הבריאות הכיר בו. לא, זה לא סעיף מן העתיד, זהו סעיף מן ההווה, מיום חמישי האחרון, כאשר ועדת הבריאות של הכנסת החליטה להעניש באופן שרירותי וחסר סבירות את ההסתדרות הרפואית ולהדיר אותה מהדיון בהכשרת עוזרי הרופאים. זוהי פעולת ענישה על המחאה בת השעתיים שקיימנו.

"ביטול עילת הסבירות והעמדת שיקול הדעת של שר הבריאות – יהיה אשר יהיה משמאל או מימין, דתי או חילוני, ערבי או יהודי – מעל לשיקול הדעת הרפואי המקצועי, זהו חורבן של מקצוע הרפואה או לפחות סופו של מקצוע הרפואה כפי שאנחנו מכירים אותו. 160 פעמים מוזכר שר הבריאות בחוק ביטוח בריאות ממלכתי שמפרט את סמכויותיו העצומות במערכת הבריאות. הפרת הסטטוס קוו, שהתקיים בזכות הסבירות, תהפוך את שרי הבריאות בעתיד לשליטים בלעדיים".

עוד אמר ד"ר פלדמן: "עד כה, נמנענו מלהיכנס לתוך המחלוקת שקורעת את העם, מתוך הבנה שאנחנו מייצגים אי של שפיות במערכת הבריאות הציבורית – אי שבו ערך חיי האדם הוא מעל הכל. קראנו וקיווינו שנבחרי הציבור ישבו יחדיו על מנת להגיע להסכמות רחבות עד שיצא עשן, וכך נוכל כולנו לחזור ולעסוק אך ורק במה שנועדנו לו – לטפל באזרחי ישראל. איננו יכולים עוד לעמוד מנגד! עלינו להגן על מקצוע הרפואה, על סמכויותיה המקצועיות של המועצה המדעית ועל עצמאותם של האיגודים המקצועיים בכל תחומי הרפואה – כי בזכותם בנינו כאן רפואה מהטובות בעולם".

יו"ר איגוד רופאי המדינה קרא בנאומו לראש הממשלה בנימין נתניהו: "קראת לנו להתייצב בחזית בתקופת מגיפת הקורונה. התייצבנו לדגל עבור כל אזרחי ישראל ונעשה זאת שוב ללא היסוס, אבל בעת הזאת – עצור! הגע להסכמות רחבות ושמור על מערך הרפואה בישראל – מי כמוך יודע שזהו מערך לאומי חיוני ליציבותה של מדינת ישראל".

פלדמן הזכיר בנאומו את בעיית המחסור העצום ברופאות וברופאים בישראל. לדבריו, "אנחנו 'מדממים' אלפי רופאים לארה"ב ולמדינות המערב. כ-3,500 רופאים המחזיקים ברשיונות ישראליים עובדים כיום בארה"ב ועוד רבים נוספים עובדים בקנדה, אירופה, בריטניה ואוסטרליה. מספר גדל והולך של סטודנטים הלומדים רפואה באירופה נשארים לעבוד שם בסיום הלימודים, כי שם העומס קטן יותר ותנאי העבודה טובים יותר.

"רופאים מצטיינים היוצאים להשתלמויות בקנדה ובארה"ב נשארים שם, כי המשכורות טובות יותר. לאחרונה, אף החלה מסתמנת מגמת גיוס פעיל של רופאים מנהלים מובילים במערכת הבריאות הישראלית על ידי מרכזים אוניברסיטאיים מובילים כמו ה'מאיו-קליניק' ו'ייל' – וכן, גם חלק מהם קמים ועוזבים.

"שבירת הסטטוס קוו והצבת שיקול הדעת של שר הבריאות מעל שיקול הדעת הרפואי עלולה להפוך את הדימום הזה לקטלני – לכזה שיחריב, לא רק את מקצוע הרפואה אלא את מערכת הבריאות כולה. עצור – תגיע להסכמה!".

נושאים קשורים:  מחאה,  ההסתדרות הרפואית,  עילת הסבירות,  ד''ר זאב פלדמן
תגובות
אנונימי/ת
23.07.2023, 15:45

חורבן הרפואה הציבורית זה להמשיך את אותו מצב שאתה כל כך אוהב כדי להתקדם פוליטית. תן לממשלה הנבחרת הזו ולשר ארבל לנסות לשנות ואולי לתקן את העוולה המתמשכת שאתה כל כך נהנה ממנה. אני קורא בתור אנונימה לכל הרופאים האמיתיים לא לשבות ולא להוסיף נזק למטופלים שגם ככה סובלים כעת.

אנונימי/ת
23.07.2023, 15:50

אני לא מאמין לשקרים, המערכת מפלה כמות אדירה של רופאים לרעה שהיו יכולים לתרום למערכת הרפואי הציבורי ולהציל אותה. אם רופאים "מדממים" החוצה זה בגלל מנהלי בתי החולים מושחתים ולא בגלל משהו אחר!

אנונימי/ת
23.07.2023, 15:55

צעקות ה-"בושה" מבחילים בטירוף.... אוי לחולים שצריכים להיות מטופלים על ידי רופאים נוראיים אלה!

אנונימי/ת
24.07.2023, 19:30

את/ה מוזמן להיות הראשון שלא יטופל ע"י הרופאים האלה. תשאל מעכשיו כל רופא אם הוא צועק בושה, ותבחר בפינצטה את המתאימים.
בושה!

אנונימי/ת
23.07.2023, 20:01

רק ביום חמישי הר"י הכריזה על סכסוך עבודה, לכן לא ניתן להשבית כרגע.
השבתה ניתן יהיה לבצע רק אחרי שהחוק יעבור והכנסת תצא לפגרה. ואז זה יהיה מטופש

אנונימי/ת
24.07.2023, 21:42

ממתי להר"י משנה מה מותר?? הרי בשם פגיעה דמיונית במערכת הבריאות מותר לרמוס
עכשיו כל חוק, כל כלל, כל מטופל ובעיקר את שבועת הרופא.

אנונימי/ת
23.07.2023, 22:00

למרות אני שמח לא לעבוד (כאשר נקרית בפני ההזדמנות),
אני מודיע ש"אשבור" את השביתה הפוליטית הזאת ואעבוד כרגיל.
אין זכות קיום להר"י פוליטית

אנונימי/ת
25.07.2023, 06:33

עוד תעמולה מבית פראבדה. עסוק ברפואה ולא בדמגוגיה!

אנונימי/ת
25.07.2023, 07:42

אספסוף עם תואר.

אנונימי/ת
25.07.2023, 08:40

כמה נחמד לכנות "אספסוף" את כל אחד שכנראה זלזל בך וביכולתך כרופא
( ומכאן השנאה ) , כנראה בצדק.
כעת אתה יכול השתלח באותם רופאים , שמהווים את עמוד השדרה של הרפואה בישראל.