COVID-19 עולמי

קיץ בסימן קורונה: עלייה במספר הנדבקים בנגיף בארה"ב

נתוני המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC): עלייה של 30%-40% במקרי ההידבקות בנגיף הקורונה ובוירוסים אחרים | מומחים מייחסים את המגמה לעונת התיירות ולדעיכת השפעת החיסונים

הדמיה של נגיף הקורונה. מקור: שאטרסטוק

עלייה במספר הנדבקים בנגיף קורונה בארה"ב במהלך הקיץ, על כך מדווח CNN. נתונים שפורסמו השבוע על ידי המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) מראים כי אינדיקטורים רבים של הנגיף, כולל אשפוזים בבתי חולים, ביקורים במחלקות מיון וחיוביות בבדיקות, שוב נמצאים בעלייה.

מומחים אומרים שהם לא מצפים שהמקרים יהיו חמורים ושהעלייה במספר המקרים תימשך וכי יש סימנים מוקדמים מנתונים שנדגמו משפכים, שאולי הגל האחרון כבר מתאזן.

"מסוף יוני עד תחילת יולי וכנראה עד עכשיו, חלה עלייה במספר מקרי ההדבקה בקורונה. הנתונים מבוססים על דגימות שמקורן בבדיקות ממערכת הבריאות", מסר שישי לואו, מנהל בחברת Helix, חברת ריצוף גנים שסייעה ל-CDC במעקב אחרי השינויים בגנים של SARS-CoV-2.

מדובר בעלייה של 30% עד 40% במספר המקרים מאז חודש יוני. "קיימים סימנים מוקדמים לגל נוסף. כמובן, אנחנו לא יודעים מה צפוי לנו וייתכן שהמגמה תיפסק", ציינה קייטלין ריברס, עוזרת פרופסור במחלקה לבריאות והנדסה סביבתית בבית הספר לבריאות הציבור של "ג'ון הופקינס".

ריברס מציינת כי הפעם קשה במיוחד לעמוד על מאפייני המגמה כיוון שבדיקות מעבדה ואיסוף נתונים אחרים הצטמצמו דרמטית מאז שארה"ב הפסיקה בחודש מאי האחרון את מצב החירום לבריאות הציבור.

כאשר נתוני הבדיקות מוגבלים, מעקב אחרי שפכים יכול לאפשר מידע עקבי יותר של מגמות לאורך זמן. מנתוני ביובוט אנליטיקס  (Biobot Analytics), חברת ביוטכנולוגיה שפועלת בשיתוף עם ה-CDC, עולה כי ריכוז חלקיקי הקורונה בדגימות ביוב הוא כשליש ממה שהיה בתקופה זו אשתקד וכי כמות הנגיפים שנמצאה בשפכים גדלה בקצב איטי יותר מאשר לפני כמה שבועות.

קוביד-19 אינו הגורם היחידי לגל ההתקררויות בקיץ הנוכחי. נתוני המרכז לבקרת מחלות ומניעתן מצביעים על כך שמספר פתוגנים אחרים, שמתבטאים בתסמינים דמויי שפעת, או חיידקי קיבה, כולל וירוס אדנו, וירוס נורו ווירוס רוטה, אותרו הקיץ ברמות גבוהות יותר מאשר בשנה שעברה.

ההערכה היא שהעלייה בזיהומים נובעת מנסיעות ויציאה מהמעגלים החברתיים הרגילים במהלך הקיץ, מה שעוזר לוירוסים להתפשט, לצד דעיכת השפעת החסינות. הנתונים על חיסונים בארה"ב מצביעים על כך שחלף מספיק זמן מאז שאמריקאים רבים קיבלו את חיסום הבוסטר לקורונה ונראה שגם הגנת נוגדנים מפני זיהומים אחרים דעכה.

"הירידה בחסינות משחקת תפקיד משמעותי, וראינו זאת שוב ושוב - ככל שמתרחקים מהחיסון, אפילו אם עדיין קיימת הגנה מסוימת מפני תמותה ומחלות קשות, רמת החסינות נחלשת", אמר מייקל אוסטרהולם, מומחה למחלות זיהומיות, מנהל המרכז לחקר ומדיניות מחלות זיהומיות באוניברסיטת מינסוטה. לדבריו, כדאי לחכות עד שהבוסטרים החדשים המכוונים לגרסת XBB ישווקו בספטמבר כיוון שהם יספקו הגנה הרבה יותר טובה לטווח ארוך.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  19-COVID,  חיסונים,  חדשות,  ארה"ב