במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'The Clinical journal of pain', מטרת החוקרים הייתה לקבוע את ההשפעה של ניטור באמצעות טלפון נייד על ההיענות בטיפול ושביעות הרצון של מטופלים הסובלים מכאב לאחר שעברו פגיעת טראומה.
עוד בעניין דומה
לצורך כך, החוקרים ערכו ניסוי קליני אקראי ופרוספקטיבי, במסגרתו נאספו מטופלים עם טראומה קלה אשר שוחררו מהמחלקה לרפואה דחופה (מלר"ד) בה טופלו עם טיפול משכך כאבים. המטופלים הוקצו באקראי לאחת משלוש קבוצות: קבוצת ביקורת, בה המטופלים קיבלו שיחת טלפון ביום 7, קבוצה שקיבלה הודעות SMS יומיות למשך 7 ימים אשר הזכירו להם ליטול את הטיפול, וקבוצה שעברה ניטור מרחוק (telemonitoring) באמצעות הטלפון הסלולרי. החוקרים העריכו את היענות המשתתפים לנטילת טיפול לשיכוך כאבים באמצעות ה- Morisky Medication Adherence Scaleי(MMAS-4), את רמות הכאב באמצעות סולם אנלוגי חזותי (VAS), וכן בדקו את שביעות הרצון של המטופלים. עבור קבוצת הניטור מרחוק ההערכה בוצעה בימים 2, 4 ו-7.
מתוצאות החוקרים עולה כי בקבוצת הניטור מרחוק נצפתה היענות טובה של 418 חולים (92.9%), לעומת 398 חולים (88.6%) בקבוצת ה-SMS ו-380 חולים (84.8%) בקבוצת הביקורת (P<0.001). הגורם אשר נמצא כקשור ביותר להיענות היה ניטור טלפוני (יחס הסיכויים 2.40 ; רווח בר-סמך של 95% 1.55 עד 3.71). הירידה הגבוהה ביותר בכאב לפי ה-VAS הייתה בקבוצת ה-TLM, בהשוואה לקבוצות ה-SMS והביקורת (P<0.001). אחוז שביעות הרצון של המטופלים ביום השביעי לאחר השחרור מהמלר"ד היה 93% בקבוצת ה- TLM, לעומת 88% בקבוצת ה-SMS ו-84% בקבוצה הסטנדרטית (P=0.02).
לסיכום, ממצאי החוקרים מצביעים על כך שניטור מרחוק מבוסס טלפון נייד נמצא יעיל במסגרת הטיפול בכאב בחולי טראומה ששוחררו מהמלר"ד. גישה זו שיפרה את ההיענות ואת שביעות הרצון של המטופלים.
מקור: