חדשות

"ישראל נכשלת במאבק בעישון"

10% מבני הנוער מכיתות י׳ מדווחים על עישון סיגריות אלקטרוניות | מספר המעשנים בישראל נותר יציב: כ-20% מהאוכלוסיה הבוגרת | הר"י: "הכנסות המדינה ממסי טבק הן כ-7.5 מיליארד שקל אבל ההשקעה במניעה היא אפסית"

מספר המעשנים בישראל עומד על כ-20% מהאוכלוסיה הבוגרת. כ-8,000 איש בשנה מתים כתוצאה מעישון, 800 מהם מעישון כפוי וישנה עלייה בחשיפה של בני נוער למוצרי עישון חדשים וביחוד לסיגריות אלקטרוניות. כך עולה מדו"ח שר הבריאות על העישון בישראל 2022, שהגיש משרד הבריאות לכנסת אתמול (ב') במסגרת חוק חובת דיווח בדבר הנזקים הבריאותיים הנגרמים מעישון מוצרי טבק.

בהסתדרות הרפואית (הר"י) הגיבו: "החידלון המתמשך בטיפול בנושא העישון, לרבות אכיפה לקויה, היעדר תכנית לאומית, אי מינוי אחראי תחום עישון ואי הקמת היחידה למאבק בעישון, הוא בלתי סביר באופן קיצוני".

מחברי הדו"ח מתרכזים בשתי תופעות מטרידות: עישון כפוי והשימוש של בני נוער בסיגריות אלקטרוניות. הם מציינים כי 33% מהילדים ו-64.5% מהמבוגרים שאינם מעשנים חשופים לעישון כפוי.

נתונים ביחס לתופעת העישון בקרב תלמידים מראים כי 3% מהילדים בכיתות ה׳-ו׳ ו-10% מבני הנוער מכיתות י׳ מדווחים על עישון סיגריות אלקטרוניות לפחות שישה ימים במהלך 30 הימים האחרונים - כך עולה מנתוני הסקר הייעודי לבני נוער, HBSC, בשיתוף פעולה של משרד הבריאות, משרד החינוך ואוניברסיטת בר אילן וסקר לאומי (KAP). בנוסף, לפי נתוני הביניים של ממצאי סקר ה-HBSC, השימוש בסיגריות לפחות פעם אחת ביום עלה פי 2 בתוך שלוש שנים: מ-4.8% בשנת 2019 ל-9% בשנת 2022.

מחברי הדו"ח מציינים כי בני הנוער נמשכים אל המוצרים האלקטרוניים ותפיסת הסיכון שלהם ביחס לאידוי ולסיגריות אלקטרוניות נמוכה בהשוואה לתפיסת הסיכון המבוססת בציבור הרחב ביחס לנזקי העישון ולסיגריות טבק.

עוד נכתב בדו"ח כי כ-330,000 מעשנים, נשים וגברים, פנו לקבלת סיוע בגמילה מעישון מאז כניסת סדנאות הגמילה והמענה התרופתי לגמילה מעישון לסל שירותי הבריאות בשנת 2010 ועד לסוף שנת 2022. היקף הפונים השנתי לסיוע בגמילה מעישון בקופות החולים נע סביב 2.5% בלבד מסך המעשנים הפעילים.

"דרך מאתגרת עוד נמצאת לפנינו היות ואנו מתמודדים עם שחקנים מתוחכמים, חברות הטבק ומוצרי העישון החדשים והיבואנים השונים המחפשים כל דרך אפשרית להחדיר את המוצרים לשוק ולהגיע בעיקר לבני הנוער", נכתב בדו"ח.

הר"י: "המאבק בעישון מת"

ההסתדרות הרפואית, איגוד רופאי הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בארגון, פרסמו תגובה חריפה בעקבות פרסום הדו"ח: "המאבק בעישון – מת", נכתב, "ישראל נכשלת במאבק בנזקי הטבק כי היא אפילו לא מנסה". הדו"ח לדבריהם מתפרסם באיחור, "בעיתוי אומלל, ללא הצגה בכנסת כמתחייב בחוק, ללא נתונים מעודכנים, ללא תכנית".

עוד ציינו הארגונים הרפואיים כי כי "בעוד שהכנסות המדינה ממסי טבק הן כ-7.5 מיליארד שקל, ההשקעה במניעה היא אפסית ואין אפילו עובד אחד במשרה מלאה בשירות המדינה שתפקידו למנוע את נזקי העישון. ממשלה חלשה בהגנה על בריאות הציבור טובה לחברות הטבק ורעה לציבור".

האיגוד הישראלי לרפואת ריאות מסר: "אנחנו הפולמונולוגים (רופאי הריאות) פוגשים במרפאות את המעשנים עם נזקים קשים לבריאותם, עם מחלות נשימה, מחלות לב, סרטן ריאות או תחלואה נלווית. מנעד הטיפולים שלנו במעשנים מקיף טיפול פרמקולוגי (בעיקר אינהלציות, משאפים, חמצן, כדורים), טיפולים לא פרמקולוגים – שליחת המעשנים לסדנאות גמילה מעישון ושיקום נשימתי, ויש גם רובד שלישי של ניתוחים וטיפולים רפואיים מורכבים.

"משרד הבריאות אמנם נוקט צעדים מסוימים על מנת למנוע את היקף התופעה, אבל מאוחר מדי ומעט מדי, לבטח כל עוד הסיגריות מהוות מקור הכנסה אדיר לאוצר המדינה, וזוהי גם טעות כלכלית אירונית. מצד אחד, קופת המדינה מתמלאת ממסי הסיגריות, מצד שני, מדינת ישראל מוציאה סכומים גבוהים הרבה יותר על נזקי הבריאות של המעשנים – טרגדיה עצובה".

נתוני רשות המיסים מראים כי תקבולי המדינה ממסי קנייה על כלל מוצרי הטבק בשנת 2022 היו כ-7.5 מיליארד שקל. הכנסות המדינה ממסי קנייה על סיגריות מיובאות היו כ-6.348 מיליארד שקל וכ-448 מיליון שקל על סיגריות בייצור מקומי. מסי קנייה על מוצרי טבק אחרים (טבק לעישון, טבק לנרגילה, טבק למקטרת, סיגרים, יחידות טבק לחימום) הוסיפו עוד כ כ-727.5 מיליון שקל.

מהאגודה למלחמה בסרטן נמסר בתגובה: "מצב העישון בישראל מדאיג ביותר. מדובר במגיפה שגובה את חייהם של 154 ישראלים מדי שבוע. הורדת שיעורי העישון והפחתת נזקיו אינה רק תחת אחריותו של שר הבריאות, אלא יש לאחד כוחות ולטפל בבעיה מהשורש באמצעות תכנית לאומית מתוקצבת שתעמיד בראש סדר העדיפות את המאבק בגורם המוות מספר אחת בעולם הניתן למניעה.

"יש לפעול במקביל להקמת יחידה למאבק בעישון במשרד הבריאות שתוביל ליישום המדיניות, תוך מתן מענה לבעיות האכיפה הקיימות. אנחנו, באגודה למלחמה בסרטן, נאבקים כבר שנים הודות לתרומות הציבור ושולחים עשרות מדריכי הסברה לקיים הדרכות בנושא נזקי עישון במוסדות חינוך ועורכים מסעות הסברה נרחבים לבני נוער ברשתות החברתיות נגד שימוש במוצרי עישון. אך מול הכוחות הגדולים של חברות הטבק והניקוטין, נדרשת התגייסות לאומית. עישון גורם לסוגי סרטן שונים, מחלות לב, שבץ מוחי, סוכרת ומחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD), הכוללת אמפיזמה וברונכיטיס כרונית".

בתוך כך כותבת הבוקר (ג') רוני לינדר בדה מרקר כי יצרנית מרלבורו גייסה את עורך הדין של דרעי למאבק נגד משרד הבריאות, כחלק ממאמצי תעשיית העישון להילחם בתכניתו הנרחבת של שר הבריאות משה ארבל ושל הדרג המקצועי במשרדו לצמצום העישון בישראל, שהוצגה לפני פחות מחודש. לינדר מציינת כי "פיליפ מוריס", יצרנית הסיגריות מרלבורו, פרלמנט ואייקוס, שכרה את שירותיו של עו"ד אילן בומבך, אחד מעורכי הדין המקורבים ביותר לממשלה, לטובת המאבק למען המוצר שלה אייקוס, סיגריה המכילה טבק ומבוססת על חימום ולא על בעירה.

מניעת עישון – מה עושה המדינה?

משרד הבריאות מפרט את המאמצים הננקטים למניעת עישון של משרדי הבריאות והחינוך והקואליציה למניעת עישון ושיתופי הפעולה עם משרדי ממשלה, השלטון המקומי וארגוני חברה אזרחית: החלת הרגולציה הקיימת על מוצרי הטבק גם על הסיגריות האלקטרוניות, הכוללת אריזות אחידות לכלל מוצרי העישון; החמרת ההגבלות על עישון במקומות ציבוריים; איסור הצגת מוצרי עישון בנקודות מכירה; חיזוק והרחבת פעילותו של המוקד הטלפוני הלאומי לגמילה מעישון של משרד הבריאות; השוואת המיסוי על טבק לגלגול למס על סיגריות; החלת מיסוי על סיגריות אלקטרוניות ועוד.

במאי 2022 אושרה במליאת הכנסת הצעת חוק איסור פרסומת והגבלת שיווק של מוצרי טבק ועישון, כך שייאסר פרסום מוצרי טבק ועישון בעיתונות המודפסת, ובכך תבוטל החרגת העיתונות המודפסת מתחולת האיסור הכולל על פרסום מוצרים אלה בהדרגה עד שנת 2029.

על פי המתווה של משרד הבריאות למאבק בעישון שהוצג לפני פחות מחודש ייאסר שיווק של סיגריות בטעמים, תהיה חובה לשים תמונות של נזקי עישון על אריזות המוצרים, איסור מכירת סיגריות עד לגיל 21 ועוד. המטרה: לצמצם את מספר המעשנים ל-5% בלבד עד ל-2035.

מאמצי האכיפה: בשנת 2022 ניתנו 10,115 דו"חות וקנסות על עישון במרחב הציבורי, לעומת 8,189 דו"חות וקנסות בשנת 2021. 81 רשויות מקומיות דיווחו על היקף האכיפה שהתבצעה כשהרשויות המובילות במתן קנסות בשנת 2022 הן עיריות ירושלים (2,907), תל אביב-יפו (2,007), באר שבע (1,438), רמת גן (868) ופתח תקווה (786).

נושאים קשורים:  עישון,  דו"ח עישון,  חדשות,  משרד הבריאות,  סיגריות אלקטרוניות,  מאבק בעישון
תגובות
אנונימי/ת
12.09.2023, 15:43

חשוב לאסור ולאכוף עישון סיגריות אלקטרוניות לבני נוער

אנונימי/ת
14.09.2023, 14:44

ועל זה נאמר, השנאה מקלקלת את השורה. חבל שראשי ההסתדרות הרפואית נותנים לשנאה לעוור את עיניהם. כאילו ניצן הורביץ עשה יותר נגד העישון. ההתדרדרות התחילה בימיו או קודם, לא בימי הממשלה הזאת.